יש שמכירים אותי מתקופת התכשיטים שלי, ויש שמכירים אותי מתקופת כריות
העציץ. יש שמכירים אותי מתקופת שלטי המתכת שאחר כך נוספו להם עצי סחף מהממים. המעברים
האלו מחומר לטכניקה ולקונספט גרמו לי להרבה ביקורת עצמית...את מבולבלת, את
מתפזרת, את מתחילה משהו וקופצת למשהו אחר, תחליטי כבר על משהו אחד ותדבקי בו...תתמקדי!
תמיד קינאתי בכל המעצבים והאומנים המתמחים בדבר אחד ודרכם מאוד ברורה.
מעצבת טקסטיל בעלת ליין מוצרי טקסטיל שבסטודיו שלה מעבירה סדנאות להדפס טקסטיל, או
הקרמיקאית שיש לה סטודיו לקרמיקה, תנור, אבניים והיא מעבירה חוגים וסדנאות לצד
היצירות האישיות שלה. ולי אין את המשהו הברור הזה... יש לי רק ערמות של חומרים-
החל מחומרי יצירה ואומנות ועד לכלים וחומרי גלם כמו עץ, מתכות ,פלסטיק וטקסטיל. אותם
אני אוגרת במשך השנים ואני לא מוכנה לוותר על אף אחד מהם, בטח שלא לטובת מיקוד
וקבלת החלטות קשות שאיני מעוניינת בהן.
מתוך 'signshines' חפצים עם משמעות- קולקציית שלטים לבית שעיצבתי. חלקם עשויים מתכת וחלקם משולבים עצי סחף מרהיבים שאספתי בים. |
אבל אני... אני לא רוצה להתמקצע בחומר אחד ולא רוצה ללמד טכניקות (בדיוק כמו ללמד נוסחאות מתמטיות). עברתי דרך ארוכה עד הרגע שבו יכולתי להגיד בקול רם שזה בדיוק מה שאני אוהבת... את העושר ומגוון החומרים, את ריבוי הטכניקות והרעיונות. לקח לי הרבה זמן להבין שהחומרים עבורי הם למעשה אבני בניין לחשיבה יצירתית והמצאתית. החומרים הם כלי נהדר והזדמנות מדהימה לבטא את המחשבות וההמצאות שלי באופן מוחשי. באמצעותם אני יכולה לבנות רעיון, לעסוק בתוכן, ללמד וללמוד נושא. עברתי דרך ארוכה כדי להגיד בקול רם שזה לא המוצר שעושה לי את זה ולא תוצר, אלא התהליך. תהליכי היצירה, אופן החשיבה, האפשרות להמציא משהו חדש מתוך מגוון הכלים והחומרים שלרשותי,לשאוב מהם השראה רעיונות ופתרונות.
כשהתחלתי ללמד ילדים ונוער התובנה הזו התבהרה בפני יותר ויותר. ברגע שהיתה לרשותי סדנת חומרים- מאין 'מכולת' או 'מזווה' שאני והתלמידים יכולים לשלוף מהם... העצמתי את יכולת האילתור, הספונטניות והמחשבה היצירתית שלי כמורה ושל תלמידי היוצרים. זה אפשר לי להגיע לשיעורים עם אתגרים ,חומרים מחשבתיים ותכנים שונים – כל השאר... על הילדים. אני לא נמצאת כדי ללמד חומר אלא כדי להדריך וללוות את הילדים בתהליך היצירה והגילוי ובמסע ההיכרות שלהם עם עצמם ועם היכולות שלהם- אחריות הלמידה והחוויה היא עליהם.
מתוך שיעורי 'מרתון אלתור' שאני מעבירה- לחשיבה יצירתית והמצאתית. כולם הלכו ל'מכולת'. לוקחים חומרים, משלבים, יוצרים, ממציאים, חושבים, מתנסים, בונים... לומדים. |
אני אסיים בהמלצה חמה על הקבוצה הנהדרת 'ביקורי סטודיו' של נונה אורבך- כותבת הספר "רוח החומר" - ספר בעל שלושה כרכים עם שפע ידע על סטודיו ותהליכים בו. הקבוצה גרמה לי לחדד את הגישה שלי לגבי חומרים ואני לומדת ממנה המון. הקבוצה נפגשת אחת לחודש, כל פעם בסטודיו אחר לאומנות, ולומדת את שיטת 'סטודיו פתוח'- למי שמעוניין ללמוד על הנגשת חומרים ותהליכים שמובלים באמצעותם. מדהים!
תודה פזית על ההמלצה!
השבמחקאת אכן מביאה לקבוצתנו נופך נוסף ולא צפוי ולכן מעשיר.
את דוגמה למי שסומכת על התחושות והאינטואיציות של עצמה ומוצאת את הדרך הייחודית משלך.
שיתופי פעולה זה דבר מבורך!
תודה רבה נונה. מקווה שמתישהו דרכנו יפגשו לשיתוף פעולה יותר צמוד ומעמיק. עד אז אני לומדת ממך המון
השבמחק