סביבה גוף ונפש

אני מניחה שכולנו מכירים את המושג 'גוף ונפש' – תהליכים שקורים לנו בגוף משפיעים לנו על הנפש ולהיפך. אני רוצה להרחיב את המושג הזה ולהוסיף עוד גורם למשוואה- סביבה גוף ונפש. הסביבה שלנו משפיעה על הגוף ושניהם משפיעים על הנפש ולהיפך.
החודש היו לי שני אירועים שגרמו לי לכתוב את הפוסט הזה. אירחתי בביתי קבוצת נשים נפלאות לבוקר יצירה שהיה בקונספט קצת שונה. ביתי היה בית פתוח, רציתי שתהיה הרגשה מאוד ביתית ומזמינה, אפילו מסיבתית ומלאה בכל טוב ושפע. למרות שאין לי סטודיו סגור עם מזגן ולמרות שזה חודש יולי – חודש החום והזיעה, ידעתי שביתי מעורר השראה והוא ישרה רוגע וכיף ובעיקר יגרום לנו לשכוח מכל המגבלות וליצור בכיף... ובאמת היה כך.

שולחן האוכל במרפסת הפך לבופה חומרים עשיר ומגוון- מחלקת חומרי 'קוסמטיקה' יחד עם מחלקת חומרי 'עץ וטבעי'
שולחן כלי עבודה וחיבורים - על רקע סדנת העבודה בביתי
שולחן יצירה נטול חומרים המאפשר מרחב עבודה - תחת צל הגפן
פינת חומרי טקסטיל- ליד בריכת הדגים תחת עץ הזית
המרפסת עם ספת 'מקסיקו' בביתי הפכה לחלל עבודה יותר משוחרר וחופשי
התחלנו וסיימנו את הסדנה בסלון עם המזגן, באווירה יותר אינטימית המאפשרת שיח ולמידה


פינת חומרים- מחלקת פלסטיק ומתכת 










שולחן יצירה






אי אפשר היה להתעלם מהאווירה יוצאת הדופן, כל הירוק בעיניים, הגפן שמטיילת סביב ומוסיקה לטינית ברקע- שפע של חומרים, עוגות פירות ומטעמים... אפילו קצת הרגשתי תאילנד J זו היתה קרקע פוריה ליצירתיות ויצירה!
ובאמת השיח הזה עלה בין הבנות. אפילו אחת הנשים שיתפה ואמרה- "בבית יש לי מקום, יש לי את כל החומרים וכל הכלים ובכל זאת אני חסומה- כאן הסביבה כל כך מאפשרת ומזמינה ליצור...זה פתח לי את הצ'אקרות!" וזו היתה אחת המטרות שלי- ליצור סביבה מזמינה שבה ניצור ללא מטרה ומוצר סופי, רק לשם חדוות היצירה.
שבוע אחרי זה ביליתי את אחד הבקרים שלי במרכז 'גוגיה' שבכפר בתיה. מרכז למידה ושיתופי פעולה עבור מורים וצוותי הוראה ששייך לעמותת 'אמי"ת'. שוב עלה השיח על עיצוב הסביבה. המקום מאוד מזמין, עם עיצוב מעורר השראה ושוב אי אפשר היה להתעלם מהסביבה והחלל שמיד הכניסו אותנו לאיזושהי בועה עם אווירה אחרת של למידה. כל המרחב שם מעוצב באופן כזה שמדרבן לשיתופי פעולה, לעבודה קבוצתית לצד אינדיבדואלית ולמעשה להכלה של מגוון קהלים. החלל יצר אצלנו המשתתפים פתיחות לשיתופי פעולה ולהקשבה ואפילו כבוד למקום ולמי שנמצא בו. אם זה באמצעות הצבעים, השימוש בחומרים איכותיים, ריהוט מודולרי וחלל ורסטילי.

תמונה
התמונות נלקחו מכאן - הבלוג של לימור ליבוביץ הנהדרת


תמונה

תמונה

תמונה

אני וחבריי המעצבים מודעים מאוד לכוחו של העיצוב- הכוח להשפיע על הסביבה, על אנשים, על ההתנהגות ובעיקר על מחשבה ורגש. אנחנו משתמשים בידיעה הזו ככלי וכמטרה- בין אם זה בעולם עיצוב הפנים, עיצוב המוצר, ממשק המשתמש, נוחות ונגישות, ובין אם זה בעולם המיתוג והשיווק בהם יוצרים חפצים ומוצרים נחשקים שמשפיעים על המשתמש ברמת הרגש, הפסיכולוגיה וההתנהגות.
 אני רוצה לנסות להעלות למודע את הנושא הזה גם למי שזה לא ב DNA שלו. בעיקר עכשיו שאנחנו בזמן הערכות לשנה הקרובה אני מזמינה אתכם לתת מחשבה ולהקדיש זמן לעיצוב ולסביבה בה אנחנו מלמדים ולומדים. באותה מידה גם לסביבת העבודה שלנו ולחללים שונים בביתנו. כי סביבה משפיעה על הגוף ושניהם משפיעים על הנפש והרגש שלנו.

בפוסט הבא אשתף אתכם מהי עבורי סביבה 'מעוצבת', כיצד סביבה יוצרת למידה ? איך יוצרים סביבה שמשרה רוגע ושלווה בקרב התלמידים? סביבה שיוצרת פתיחות ליצירתיות ונותנת השראה ואפילו מניעה לעשייה- הכי פרקטי ועם שפע טיפים ורעיונות... אז תחזרו להמשך.

תגובות

  1. איפה הבית אם מותר לשאול?.. נראה מקסים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מורן. הבית בשכונת עין הים בחדרה :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה