מה עושים עם כל השפע הזה?

נכנסתי לבדוק את ההגדרה המילונית למילה שפע.
כמות רבה; עושר; רווחה. "חיי שפע." 
במילים הנרדפות הופיעו המילים הבאות- אִינְפְלַצְיָה, עֹדֶף, רִבּוּי.

אני בטוחה שרבים מכם יסכימו איתי שלחיות בעידן של שפע זה לא דבר פשוט. לדבר הזה שאנחנו קוראים שפע יש שני צדדים מאוד מבלבלים. מצד אחד זכינו לחיות בתקופת העושר הזו עם אינסוף אפשרויות...מצד שני, הריבוי הזה יוצר הרבה רעש, הרבה גירויים, הרבה הסחות דעת למה שאנחנו באמת רוצים וצריכים.



ביולי האחרון ובשנה שעברה ערכתי מסיבות יצירה מהממות בביתי. הקונספט המרכזי היה סביב מושג השפע. רציתי ליצור חוויה שונה וייחודית, לארח כמו שאני אוהבת, לפנק את האורחות שלי ולעורר בהן השראה. לכן החלטתי  להפוך את הבית שלי לסטודיו גדול עם כל טוב ועושר גדול של חומרי יצירה, נשנושים ופינוקים.
אני רוצה לשתף אתכם במחשבות שעומדות מאחורי אופן הגשת החומרים בשתי המסיבות שערכתי.
אחת המטרות היתה ליצור שוטטות אינטואיטיבית במרחב. רציתי שהיוצרות יטיילו בבית בין הנישות השונות עד שימצאו להן מקום נעים שבו הן רוצות ליצור. כל יוצרת קיבלה אתגר יצירה ויצאה למסע שוטטות בבית כדי למצוא את הכלים והחומרים שיעזרו לה לבטא את הרעיון שלה.

הגשה מס'1: בשנה שעברה מיינתי את החומרים ואת פינות היצירה לפי מחלקות חומר- יצרתי שולחנות בופה כשכל שולחן נושא עליו שפע של חומרים השייכים לאותה מחלקה. לדוגמא טקסטיל, מתכת, חומרים מן הטבע, מחלקת קוסמטיקה. את המפרידים והמחברים וכלי העבודה שמתי בשולחן אחד נפרד. ובנוסף היה שולחן עבודה גדול ללא חומרים בכלל שאפשר לעבוד סביבו.
מחלקת מתכת ופלסטיק - חרוזים, חוטי מתכת שונים, ברגים ומסמרים, אומים, קשיות, צמר ברזל...
שולחן כלים ומחברים

שולחן עבודה - נטול חומרים והגשות

מחלקת טקסטיל - בדים, חוטים, רשתות,תחרות, צמר גפן...

הגשת החומרים מבחינתי היא הקבלה לעולם שלנו ולכל השפע שיש לו להציע... ואופן הבחירות וההחלטות שלנו, מקביל להתנהלות שלנו בתוך עולם של שפע. באילו חומרים אבחר? איפה אתיישב? האם החומרים האלו משרתים את מטרתי? לאילו חומרים אני נמשכת? באיזו פינה מדגדגות לי האצבעות וליבי מתרגש? איפה נדלק לי הניצוץ בעיניים?

כבר תקופה ארוכה שאני סופגת מעקרונותיה של נונה אורבך, שהעלתה לי למודע את כל הנושא של אופן הגשת החומרים בסטודיו, דבר לא שמתי עליו דגש עד שהכרתי אותה. השנה החלטתי לשלב חלק מעקרונותיה יחד עם שלי. 
הגשה מס' 2: יצרתי מספר שולחנות בופה- ממש על פי אינטואיציה ורצון לעסוק באסתטיקה המפתה של החומרים. רציתי שההגשה תהיה מגרה, חושנית ונוטפת סקס אפיל. כזו שאני רק רוצה לבוא לגעת ולהתנסות. 'לטרוף' את השולחן. דאגתי שיהיה מגוון מחברים על השולחן ומגוון חומרים שלא תמיד יש ביניהם קשר והגיון. בעיקר הצבעוניות, הקומפוזיציה והנראות הם אלו שהשפיעו על החלטותיי והכל נעשה באופן אינטואיטיבי וללא מחשבה רבה- ממש יצירת אומנות בפני עצמה. ושוב היתה שוטטות ,חיפוש, קבלת החלטות, בחירה... יחד עם אינסוף השראה.

שולחן עם מקצב, טקסטורות וצבעים - הרבה חותמות ומגוון צבעי דיו, אקריליק, צבעי מים, מצעים שונים, כל השאר השלים לי את הקומפוזיציה באופן נהדר.




נישנושים מכל טוב- פירות, ירקות, גבינות, לחמים, אנטיפסטי סוף, עוגות, עוגיות ואפילו מסטיקים עגולים וצבעוניים :)

בופה עם חומרים מן הטבע- בהשראת המיקום שלו- בחצר ביתי. 
שולחן שבו בעיקר הובילו אותי הקומפוזיציה והצבעוניות. צבעים טבעיים , חומים למיניהם עם נגיעות זהב, נחושת ונצנצים.



שולחן 'ארגז כלים'


שולחן צבעי הקשת - ניירות צבעוניים, חוטים, טושים, קשיות...


שולחן עם מקבץ חומרים מאוד מצומצם עליו עשינו סשן תרגילי חימום לדמיון 

כמורה במאה ה 21 לקחתי על עצמי תפקיד, לחבר את התלמידים שלי פנימה לעצמם והחוצה לחיים האמיתיים, כל הזמן לדאוג לרלוונטיות ולחיבור למציאות שאנו חיים בה. עולם האומנות והעיצוב מכיל בתוכו המון ערכים מוספים ותהליכים עמוקים ואחד מהם הוא ההזדמנות של היוצר להגיע לתובנות,ללמוד ולגלות את עצמו.
הבנתי ש'הגשת החומרים' היא למעשה כלי נוסף עבורי המורה, לעודד חשיבה יצירתית ועצמאית ולהוביל את התלמידים ללמידה משמעותית ורלוונטית.  גם כמעצבת אני יודעת שזה כלי ויזואלי משמעותי ובעל השפעה גדולה.
באמצעות 'הגשת החומרים' בשיעור נוכל לתת לתלמידינו את אותה חוויית שפע. נוכל לשקף להם את ההתנהלות שלהם בתוך מציאות שכזו. נוכל לתווך, לתרגל, להכווין, להתאמן, להעלות למודעות ולהוביל אותם לתובנות וגילויים לגבי עצמם.

מזמינה אתכן לשתף אותי כאן ב'הגשות חומרים' מעניינות... גם בבית בשולחן האוכל, גם בכיתה וגם בסטודיו

תגובות

  1. פזית אהובה, הגשות החומרים כל כך מגרות, אסטטיות ויפות וכך גם בייתך. תודה על השיתוף, ההצצה ועל עומק מחשבתי.

    השבמחק
  2. תודה רבה לך :) מקווה שתרמתי חומר למחשבה

    השבמחק
  3. העושר של החומרים והשילובים הצבעוניים המהממים אכן מעודדים יצירה. אך איך מביאים זאת לידי ביטוי בכיתה מבלי ליצור בלאגן ובזבוז חומרים מיותר?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי :) חשוב לי להגיד שבכיתה תמיד הפרקטיקה תוביל אותנו. הייתי רוצה שתקחי מכאן את החשיבה על האסטטיקה של החומרים יחד עם צבעוניות וקומפוזיציה ותעלי את הנקודה הזו למודעות שלך כמנחה. לא הייתי שמה בשיעור את אותה כמות החומרים ששמתי במסיבה- שם היתה לי מטרה והשפע הזה שירת את התוכן עליו דיברתי.
      קודם כל תבררי עם עצמך מה מטרת ההגשה והאם משרתת את התוכן ומה שאת רוצה להעביר. לגבי באלגן זה ממש תלוי ביכולות ניהול הכיתה שלך וכללי הכיתה- לא בטוח שזה יתאים לכל מורה וקבוצה. אבל אני ממש ממליצה לנסות ולקבל תשובות. או לפחות את כמנחה להנות מחווית האוצרות ויצירת ההגשה. לגבי בזבוז חומרים- שוב זה קשור לגישת המנחה וניהול השיעור. אני אספנית ג'אנק וכל חתיכת נייר נשמרת...אני מקדישה 10 דק למיון ואיסוף החומרים ונקיונות.

      מחק

הוסף רשומת תגובה